Sunday, October 2, 2011

Operasi COMBI 2 Okt 2011

Seperti yang semua sudah maklum, hari Ahad adalah hari Sukarelawan COMBI mengadakan operasi @ pemeriksaan mengikut kawasan. Tujuan  utama pemeriksaan adalah untuk memastikan penduduk Kg Titi Teras tidak menjadi pembiak nyamuk Aedes.

Pemeriksaan lazimnya dilakukan di luar kawasan rumah dan di dalam rumah terutama di kawasan panas @ "hot-spot" seperti bilik air, dapur (tempat pengeringan pinggan / bekas cegah semua yg diletakkan di kaki meja makan) dan pasu-pasu yg berisi air yg diletakkan di dalam rumah.

Foto di bawah merupakan hasil operasi COMBI yg dijalankan 2 Oktober 2011 baru-baru ini. Agak mendukacitakan kerana masih ada penduduk yg kurang mengambil berat terhadap pembiakan nyamuk aedes ini. Nasihat secara lisan telah diberikan dan diharapkan perubahan dapat dilihat dalam operasi yg akan datang.

Mereka yg didapati membiak nyamuk aedes boleh dikompaun maksima sehingga RM500. Bukankah lebih baik luangkan 10 minit sekali seminggu utk memastikan tiada pembiakan nyamuk aedes di kawasan rumah kita?



-Jumlah jentik-jentik terbanyak dr sebuah rumah yg dikumpulkan baru-baru ini-


NOTA: SETIAP BOTOL MEWAKILI SEBUAH RUMAH

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...